Saturday, February 16, 2013

Antara yang ditolak dan menolak

Cerita daripada seorang pensyarah..


Pada suatu ketika, ada seorang raja yang memiliki sifat kasih sayang terhadap rakyat jelata. Punya seorang puteri cantik dan berbudi pekerti mulia. Kegemaran baginda memelihara buaya pelbagai jenis saiz, warna dan jantina..tentunya bercirikan keganasan.


Ketika memerhatikan lagak sang buaya dan menatap wajah ayu sang puterinya, ada sesuatu yang saling berkaitan.. adakan peraduan untuk memilih calon suami sang puteri. Lalu peraduan itu dikenali sebagai peraduan menyeberang/melintasi kolam yang dihuni oleh buaya. Siapa sahaja yang berjaya melakukannya, dialah yang berhak memperisterikan puteri raja tersebut.


Tiba saat yang dijanjikan, tak ada seorang pun yang berani menyertai peraduan tersebut. Dalam fikir mereka, mencuba bererti maut!


Keadaan begitu sesak dan hinggar-binggar. Seketika suasana tiba-tiba bertukar menjadi sunyisepi. Ada sesuatu benda yang terjatuh ke dalam kolam. Perhatian orang ramai tertumpu di situ. Buat beberapa ketika, kelihatan seorang pemuda muncul daripada dasar kolam. Dalam keadaan basah kuyup, dia berlari mengelilingi kolam itu tanps henti. Lalu seseorang bertanya dengan pemuda tu, kenapa dia tidak menuntut hadiah puteri raja seperti mana yang telah dijanjikan.

Jawabnya..dia berlari bukan menuntut janji tetapi mencari orang yang telah menolaknya..rupa-rupanya pemuda itu DITOLAK.

Apa pandangan anda?

  



















No comments:

Post a Comment