Wednesday, January 21, 2009

Gayat

Saya ini seorang jenis manusia yang gayat. Setiap kali, bila berada di tempat yang tinggi dan melihat ke bawah, terasa seolah-olah ada sesuatu benda yang menarik saya jatuh ke bawah. Selain daripada itu, saya merasa pening dan mulailah terasa seolah-olah alam di sekitar kita berputar pantas. Oleh sebab itulah barangkali saya sering merasa ketakutan...takut jatuh.

Ada juga waktu-waktunya saya cuba melawan rasa ketakutan itu dan cuba memanjat pokok kelapa, langsat dan tarap. Tapi ternyata bukan semudah itu.. Kalau berjaya pun sampai di atas, seluruh badan saya menggeletar. Saya harus pula mengambil beberapa minit untuk kembali tenang semula.

Demikianlah keadaan diri saya seadanya. Lalu saya mengambil keputusan untuk tidak lagi berada di atas atau kalau berjaya sampai di puncak pun saya cuba berusaha untuk tidak melihat ke bawah. Tapi saat ini perkara disebaliknya berlaku...

Antara realiti dan mimpi antara anggan dan arah tujuan, saya tiba-tiba berada di atas bangunan yang tinggi. Tanpa dinding tanpa ada apa-apa benda tempat berpaut. Cuma ditemani oleh seorang rakan yang tidak pernah saya kenali. Rakan ini kelihatan begitu bersahaja, tenang, ceria dan stabil. Memerhatikan situasi ini, kegayatan saya semakin menjadi-jadi. Lantaran terjadilah perkara yang paling saya takuti...Jatuh!

Dalam tanggapan minda biasa, tragedi ini akan mengakibatkan kematian atau kecederaan yang amat mengerikan. Tapi sebelum saya jatuh terhempap, rakan yang saya tidak kenali itu menyambut tubuh badan saya sambil tersenyum berkata :


Anda tidak akan jatuh kalau ikhlas...

Anda tidak akan takut jatuh kalau ikhlas...


Saya pun terjaga!

No comments:

Post a Comment