Monday, February 9, 2009

Pilihan ada ditangan kita (2)

Dalam minggu pertama Februari09 saya berkesempatan bergaul dengan beberapa rakan. Golongan pertama adalah rakan yang berasal di kampung dan sehingga kini masih tinggal di kampung. Golongan kedua, katanya berasal dari kampung tapi kini tinggal di Kota.

Golongan pertama, kalau berbicara bernada perlahan dan memberi perumpamaan pada perkara yang agak kecil. Katanya, dia berusaha untuk melenyapkan fikiran 'alang-alang' yang dipikulnya selama ini. Setiap kali ada rakannya mengajak untuk menanam kelapa sawit@ buah-buahan secara kecil-kecilan, dia akan berkata 'alang-alang' lalu dia tidak melakukan seperti mana yang dilaksanakan oleh rakan-rakannya itu. Mereka mendapat buah dari pokoknya, dia mendapat buah dari tangan rakannya ... buah tangan.

Golongan kedua, bila berkata berkobar-kobar, bersemangat dan memberi contoh cerita kejayaan tokoh-tokoh korporat yang terkenal seperti Raja Gula Robert Kuok, Ananda Krishnan dan Syed Mokhtar Albukhary. Katanya lagi, dia berusaha untuk menggantikan sang Kancilnya dengan sang Rusa.. besar sikit, katanya lagi sambil ketawa.

Saya berfikir, mungkin cara mereka berkata berlainan tetapi arah tujunya sama..ingin berubah!

Lalu saya teringat kata-kata ini -

Manusia dikategorikan kepada 3 golongan;

Hari ini sama dengan kelmarin adalah orang yang terpedaya.
Hari ini lebih teruk dari kelmarin adalah orang yang rugi.
Hari ini lebih baik dari kelmarin adalah orang yang berjaya.


Pilihan ada ditangan kita.

1 comment:

  1. teruslah berusaha untuk membela rakyat - mulakan usaha dirumah.

    ReplyDelete