Sunday, March 1, 2009

Pandu

Pada kebiasaannya, kita sering mengingati perkara-perkara yang pada tanggapan kita begitu hebat yang berlaku dalam kehidupan kita. Contoh, kita akan bercerita bagaimana kita berusaha berjumpa dengan pak menteri untuk mendapatkan kelulusan dalam pembinaan jalanraya, bekalan air, menaiktaraf dewan dan sebagainya. Semuanya menggambarkan kehebatan kita!

Dalam pada itu, terlalu jarang kita mendengar cerita-cerita yang dianggap kecil tetapi boleh diangkat menjadi begitu hebat. Sehinggalah saya berjumpa dengan seorang sahabat lama. Katanya, ada satu pengalamannya yang mahu dikongsikan bersama.

Dia berasal daripada Kota Marudu juga. Sebuah kota yang sederhana sibuk dan berpotensi untuk berkembang maju. Katanya, setiap kali dia akan pergi ke Bandaraya Kota Kinabalu, perkara pertama yang terlintas dalam fikirannya adalah kesesakan lalulintas dan kesukaran meletak kereta... jestru itu, dia bersungguh-sungguh berdoa kepada Allah supaya dimudahkan perjalanan dan urusan mendapatkan tempat meletak kereta di bandaraya tersebut.

Dan selalunya, katanya lagi, laluannya dipermudahkan dan dia akan mendapat tempat letak kereta yang paling sesuai seperti apa yang dia harapkan. Tapi kalau tak dapat juga, saya tidak akan keciwa dan marah-marah kerana janji Ilahi adalah benar; ada permintaan hambaNya yang dimakbulkan secara cepat, ada juga yang tertunda, sambungnya lagi.

Saya terfikir, ini adalah ubat mujarab yang menjadi penawar kepada perasaan amarah dan stress ketika memandu dan ketika mencari parking lot tanpa mengira di mana tempat kita berada.

Selamat memandu mengikut peraturan.
Memandulah dengan tenang dan selamat.

No comments:

Post a Comment